דימוי עצמי


דימוי עצמי היא התפיסה באיך אני

תופסת את עצמי, כלומר מה אני חושבת ומאמינה בעצמיות שבי.

היא התמונה הכללית או הפרשנות המנטלית של מה ומי אני.


הדימוי שלנו את עצמנו יכל להשתנות מתחום לתחום.

הוא יכל להיות בחלקו חיובי ובחלק אחר בחיים יכל להיות שלילי.


לדוגמא: כהורה אני יכולה לחשוב שאני ההורה/אמא מאוזנת ומנהיגה את הילדים שלי באופן מאוזן ובריא.

כלומר - הדימוי הוא: אני הורה טוב/מצוין.

ומנגד דימוי העצמי שלי למול הקריירה או בתחום העבודה שלי יכולה להיות דימוי שלילי,

לדוגמא: אין לי ביטחון או יכולת להביע/לחשוב/לנוע ממקום בטוח ולהעניק מהידע והניסיון שלי.


דימוי עצמי קשור להערכה העצמית והערכה עצמית היא עד כמה את תופסת את עצמך כראויה ושווה.

באם קיימת בך אמונה (בד"כ לא מודעת) שאת לא ראויה את עלולה להרגיש תקועה והחיים שלך לא מתקדמים ואף תמזגי תרחישים/מערכות יחסים שישקפו לך את האמונה הזו.

דבר נוסף הוא להכיר במסוגלויות והיכולות שלך בכל מעגלי החיים שבהם את לוקחת חלק (הורות, זוגיות, קריירה ועוד).



אז איך ניתן להעלות את הדימוי העצמי ולשפר את הערכה העצמית?


התחילי בלכתוב ולהביע מה את חושבת על עצמך ואיך את תופסת את עצמך על מנת שיהיה לך שיקוף להמשך....


~ לעשות טבלה של מסוגלויות/איכויות/תכונות חזקות שלך למול תכונות חלשות שלך. הדבר יקנה לך שיקוף היכן את צריכה להתחזק.

דוגמאות לתכונות ומסוגלויות: אסרטיביות, עקשנות, עצלנות, קושי עם בחירות והחלטות, דפוסים המנעותיים וכדו'.


~ כתבי (כרשימת מכולת) מהן האמונות הפנימיות שלך לגבי עצמך?

האם כולן הן אמת אבסולוטית? מה משרתות האמונות הללו בחייך?

מהן האמונות המגבילות/מעכבות?

בשלב הזה רצוי לקיים רשימות נפרדות עבור כל מעגל חיים בנפרד.

אמונות לגבי הורות, אמונות לגבי מקצוע/קריירה, אמונות לגבי זוגיות וכו'.


~ נחישות

במה את נחושה ומתמידה? כתבי 5 דברים שבזכות הנחישות שלך הגעת להגשמה.

כתבי 3 דברים שתרצי להתמיד בהם וכתבי את התוצאות הקורות בלשון הווה.


~ דמיון מודרך

דמייני את כל התכונות שתרצי עבורך והרגישי אותם בגופך.

מוזמנת גם לנוע אותן באופן אימפרוביזורי שבו הגוף שלך מכתיב לך איך תרגישי עם דימוי עצמי מגובש וחיובי.


~ גבולות

זהי ודעי את גבולותייך הרגשיים, המנטליים, הרגשיים והאנרגטיים.

כתבי מה עושה לך טוב ומה לא עושה לך טוב. היי אותנטית בתהליך זה.


~ פחדים

האם את מתמודדת עם הפחדים שלך וכיצד? מהם הפחדים שטרם התמודדת איתם?


~ כתבי מה את חושבת לגבי איך שהעולם תופס אותך.

השווי זאת למה שאת כתבת בהתחלה. האם יש פער/שוני?

מהי האמת שלך?


~ לכתוב בסוף יום 10 הצלחות בכל אותו היום. מהדברים והנושאים הבנליים והקטנים לנושאים הגדולים.


בתהליך הנ"ל מומלץ: להימנע משיפוטיות וביקורתיות ולהיות כמשקיפה בכמה שיותר אובייקטיביות ובחמלה.

בנוסף מומלץ לקיים שגרת אימונים כלשהי לגוף הפיזי המאפשר לנפש חיזוק וביטחון לערך העצמי.

ולסיום מומלץ להתמקצע בדבר אחד בכל פעם/לקחת צעדי תינוק לכיוון של התמקצעות/חיזוק וכד'.


עוד חיזוקים ושיקוף בנושא:

לחצי כאן כדי לקבל שיקוף דרך שאלון האם את חיה מתוך אותנטיות

למי שאת


לחצי כאן כדי לדעת האם את מאוזנת רגשית