top of page

הנחיות פרקטיות להתמודדות עם מצבי קיצון

כל אירוע שבה מערכת העצבים מתערערת קיצונית וחווה כשוק או כהלם נקרא טראומה. גם אם האירוע לא היה ישירות לאדם או באדם אלא נחווה כחוויה רגשית בעקיפין ועדיין השפיע ברמה כזו או אחרת כטלטלה שהוציאה מאיזון, מערכת העצבים תתערער.


המאמר הנ"ל ינסה לשפוך קצת אור ולו בשביל להחזיר חזרה לאיזון כלשהו את המערכת הפנימית למנוחה ורגיעה. לכל עזרה ותמיכה נוספת יש לפנות לאיש/אשת מקצוע.


אתחיל בכך שנפש האדם היא המסובכת והמסועפת שיש בטבע החי.

כשחיה בטבע מרגישה באיום או בנרדפות כלשהי היא נכנסת למצב של קיפאון/לחימה/בריחה. אלו מנגנוני הגנה טבעיים וגם לנו יש את מנגנוני ההגנה הללו הקרויים שלושת ה-F.

ׁFIGHT ,FREEZE ,FLIGHT


כאשר החיה יוצאת מכל סכנה היא בד"כ תשכב על האדמה ותנער מעצמה את החוויה הטראומטית בדרך של רעידות, שיקשוקים, קולות וכדומה ותמשיך את חייה כרגיל לאחר התמרה זו.

אנחנו לעומת זאת, המין האנושי נוטים לסחוב חוויות טראומטיות או כל חוויה שנחוותה כחוויה שלילית היוצרת כליאה אנרגטית/רגשית במערכת הפנימית של הנפש אשר לימים באם לא טופלה ועובדה כראוי עלולה להשפיע

על הגוף הפיזי בדרך של הופעת כאב, חולי וכדומה.

(ספר מומלץ-להעיר את הנמר)


ישנם לא מעט שיטות לריפוי מכאב ועיבוד וטראומות עם מטפל/ת אך

כאן אני בוחרת דווקא בהנחיות פרקטיות (ולא מחליף טיפול מקצועי) שניתן לבצע לבד והן יעסקו בעולם הרוחני תודעתי וגם בעולם הרגשי והפיזי יחד כי אין באמת הפרדה.



  1. נשימה

נשימה היא הכלי הכי קרוב אלינו לרגיעה מסטרס וחרדה והיא המחברת בין הגוף לרגש ומאפשרת להחיות חיונית ובריאות נפשית ופיזית כאחת.

היא מאזנת בין המערכת הסימפאתטית -(הילחם וברח) לפרא-סימפתטית- (מערכת שאחראית על רגיעה ועיכול)

כאשר הגוף חווה חוויה רגשית קיצונית הגוף נדרך וגם שרירי הנשימה אשר משפיעים אל איכות התאים בגוף.

מצ"ב סרטון המסביר כיצד ניתן לאזן בין המערכות ולהביא את הגוף-נפש לאיזון דרך נשימה.


2. קשב הגוף


קשב הגוף היא אחת הטכניקות המוצלחות לריפוי מכאב בין אם הוא פיזי או רגשי. הקשבה לגוף עם עיניים עצומות והנחת כפות ידיים על אזור החזה והבטן ניתן להבחין למה הגוף זקוק ובכלל אילו מסרים ובקשות הוא מבקש להעביר לנו. הפתיחות וההסכמה לבקשות הגוף/נפש תהא זו המתווכת

לריפוי ואיזון.

הנחיה: ~יש לשבת באזור נינוח ובמנח שנוח לגוף.

~לקחת מספר נשימות לבטן ולהתעכב בהוצאת האוויר מהפה.

~שימי לב למה את.ה שמ.ה לב? השתהו...

~איזה איבר/חלק בגוף מבקש את תשומת ליבך.

כמו איך זה מרגיש לך?

האם ישנו דימוי/תמונה/מרקם/ריח. השתהי...

~איך הכאב/האיבר רוצה שתהיי איתו?

~האם הכאב מזכיר לך משהו מהעבר?

~איזה מסר הכאב מבקש להעביר לך?

חשוב: אין למהר בין שאלה לשאלה. לעצור, להקשיב ולאפשר לגוף לשלוף את הידע שהוא יודע למען הריפוי שלו. בינת הגוף יודעת איך להחזיר את האיזון. סמכו על התשובות שמתקבלות דרך הגוף.

באם עולים זיכרונות ויחד איתם רגשות יש לאפשר להם להיות כיוון שזהו חלק מריפוי שמבקש להשלים. לכן היו רגישים-להיות ברגש ולאפשר לו לחלוף באופן אורגני וספונטני מבלי להדחיק אותו חזרה לגוף.

כל רגש נועד להרגישו ויש לו לגיטימציה גם הקשה, המפחיד והמכווץ ביותר.

באם מאתגר ניתן לתמלל זו בהבעה: אני מאפשרת לגוף/לעצמי להרגיש____


3. נפש


כאשר תרחישי החיים מחוצה לנו אינם בשליטה ותנועת החיים החיצונית נעצרת במידה כזו או אחרת נפש האדם תמיד תחפש להיות שגרירה של תנועה והשפעה. מאוד טבעי ונורמלי להיות בפחד וחרדה במצבי קיצון שבו תנועת החיים השגרתית נלקחת בפתאומיות. לכן חשוב עדיין לשמור על תנועה כלשהי. למשל: ניתן לשאול כיצד אני יכולה להשפיע לטובה על הזולת/משפחה/מעגל החברים הקרוב?

תנועה אשר גורמת להרגיש בהשפעה היא מנוע לחיונית ושמירה על מצבי רוח מרוממי נפש.

אני למשל אפיתי פיצות לחיילים במושב שלי והתנדבתי להעביר שיעורי פילאטיס לנשות המושב.

בנוסף, להיות בהשפעה יכל להיות גם בתפילה, בחיזוק ותמיכה נוכחת וחמה עבור אלו הזקוקים לכך. לצאת קצת מהעצמיות ומהכאב האישי מאוד תורם לבריאות הנפש.

ספר מומלץ (אדם מחפש משמעות, ויקטור פרנקל)



4. חיבור לאנרגיית חיים


אנרגיית חיים הקרויה גם צ'י/פראנה מצויה בכל החי בטבע.

וכשם שיש אנרגיית חיים בכל חי יש גם תהליכי סיום/מוות ולו על מנת להביא להתחדשות.

עצם ההבנה הזו ששרדנו ועדיין אנחנו בחיים, יש בנו אנרגיית חיים שתמיד מתחדשת. להבין שמה שקרה היה. כלומר הכל זמני וכעת ניתן לעשות/לרפא את שהיה בהווה.

טיפ: בעצימת עיניים אפשרו לזיכרון שבו חוויתם נס/פלא.

(לא משנה מאיזו תקופה) הזיכרון הראשון שעולה לכם ושגורם למערכת הפנימית שלכם להתרחב ולהיות בהשתאות, אפשרו לו להיות נוכח כרגע על כל החושים והתחושות. מי היה נוכח איתכם? היכן ומתי זה קרה?

מה היה הנס או הפלא? כתבו זאת באריכות! ושימו לב לתחושות גוף שלכם.

זהו חיבור לאנרגיית חיים במיטבה.


5. תפילה, אמון ואמונה


כשאדם חווה מצב קיצון שמוציא מאיזון, צמצם התודעה שלו והסתכלות על החיים באותו שלב מצטמצם ועלול לצבוע את חייו בצבעים אפלים.

האמון שלו נפגע בכל מיני מערכות קיום של חיים ויש תחושת דכדוך גדולה ואולי גם רגשות של: כעס-זעם, אשמה, עצבות, לבדות, אבל וכו'.

להיות עם חיי תפילה בזמנים אלו מאפשר לחבור לממד הרוחני אשר שולט על כל תרחיש ביקום. להבין שיש סדר בתוך הכאוס גם אם השכל לא מבין זאת. תפילות מאפשרות לחזק את האמון והאמונה שנפגעו בעקבות תרחישים

מטלטלים שלא ניתן להכיל. תפילה עוקפת את השכל/האגו והדואליות המתקיימת והבולטת שיש כרגע בארץ ובעולם. לקבל ולהבין שגם אם חווים חושך מאוד גדול, זוועות ועוולות בלתי נתפסות על הדעת, יש סדר של טיהור והתמרה של הטבע. ובתוך החושך ניתן למצוא גם את נקודות האור הכל כך רבות שישנן עדיין ומתקיימות ללא תנאי.

כשאתם מזהים נקודות אור אלו בחייכם העצימו אותם ותנו להם את מלוא הפוקוס.




הערות:

מאמר זה נכתב על מנת להקל ולעזור ולא כתחליף לתהליך טיפולי מכל סוג שהוא.

לכל עזרה ותמיכה נוספת ניתן לפנות אליי ואנסה לעזור באהבה.


בליבי תפילה

והיא שנשכיל בטובנו ולטובתנו הרחבה והגדולה להביא לעצמנו את הגאולה הפרטית שלנו דרך ריפוי ואיחוי מיטבי בין כל החלקים שבנו לאחדות ולרקמה המושלמת שכבר ישנה.

וכך גם כקולקטיב וכעם ישר-אל הצועד כרגע באחדות כאיש אחד בלב אחד

לעולם ולעולמי עד!






Comments


bottom of page