כיצד לרפא טראומה

כל חוויה שנחווית נצרבת בגוף הפיזיולוגי יחד עם הסימפטומים שהיא יוצרת בין אם אלו חוויות חיוביות/רצויות או בין אם שליליות/לא רצויות.


חוויות שאינן רצויות או שליליות נקראות חוויות טראומטיות לחוויה הרגשית שמשפיעות על גופי הרגש ובסופן גם על הגוף. יחד עם זאת לא כל חוויה שלילית יוצרת טראומה.

בנוסף גם חוויות טראומטיות צפויות מראש שנחשבות לשמחות, כמו חווית לידה או מעבר דירה שגורמות לערעור וטלטול הגוף-נפש.


טראומה היא חוויה שמערערת את המערכת הפנימית (גוף-נפש) וגורמת לה לצאת מאיזון.


ישנן טראומות שהן אירועים שמתרחשים בד"כ מחוצה לאדם ובד"כ יהיו לא צפויות.

בתגובה שכזו מנגנון ה'הילחם וברח'-מערכת הסימפתטית לוקח פיקוד ומכניס את הגוף לסטרס על מנת להודיע לו שכרגע הוא נמצא בסכנה.

הורמוני סטרס כגון אדרנלין וקורטיזול נכנסים לזרם הדם על מנת לשמור על האדם בחיים.

בטראומה שהיא רגשית (לא פיזית) זיהוי הטראומה פחות נראה לעין

מטראומה פיזית אך היא מורגשת בגופי הרגש.

לדוגמא טראומה רגשית במערכת יחסים שבין חברות/בני זוג:

אחת אומר לשנייה משהו שהיא לא ציפתה לו ובתוכה היא מרגישה בגידה/חוסר אמון כתוצאה מהתגובה שהגיעה בהפתעה ויכולה להחוות ממש כמו בגידה באמון במערכת יחסים מונוגמית.


דוגמא לטראומות פיזיות:

תאונת דרכים, חונכים והורים מתעללים ומזניחים, אלימות פיזית, כלכלית, מינית וכד'.


עוד דוגמאות לטראומות ולמצבים כמו במקרה שנורו לעברנו הרקטות מהדרום אשר יצרו תקופה מתמשכת של בהלה וחרדה.

ויחד עם זאת כאשר יש חרדה מתמשכת היא יוצרת סימפטומים בגוף-נפש כמו בטראומה ואם הטראומה אינה מטופלת היא יוצרת חרדה מתמשכת.

מין מעגל קסמים שברובו המתח נשאר ונאגר בגוף.


רצוי לטפל בטראומה הכי קרוב לזמן שבה התרחשה. עדיף לא לדחות טיפול מאחר והמנגנונים של הגוף-נפש יוצרים דפוסים/חולי/כאב שלאחר מכן מורכבים יותר לשחרור וריפוי .


טיפים תרפויטיים להתמודדות עם טראומה:


1. נשימה סרעפתית

מגרה את עצב הוואגוס אשר אחראי על המערכת הפרא-סימפתטית אשר מפחית את הסימפטומים של מערכת הסימפתטית-הילחם וברח.

נשימות עמוקות ואיטיות מנקות מזרם הדם הורמוני סטרס ומורידות לחץ דם ודופק.


2. תנועה

בחוויה טראומטית הגוף נוטה להתכווץ מיד ולכן כשיש תנועה יש הרפיה=ריפוי מהזיכרון התאי.

חיות בטבע לאחר שהן חוות טראומה הן מיד נשכבות על האדמה מתנערות, רועדות ומתחככות באדמה. למעשה הן משחררות את החשמל האנרגטי/רגשי שהטראומה יצרה בגוף כדי שהאדמה תספוג והן יתנקו ממנה.

לאפשר לגוף לנוע תנועה אימפרוביזורית, איך שהוא רוצה מחזיר חזרה את מערכת העצבים לאיזון.


3. טיפול אנרגטי

בטיפול האנרגטי המשפיע גם על הגוף

מנקים החוצה את התבניות הרגשיות שעולות מתוך הנושא הטראומטי

זהו טיפול פסיבי ולא אקטיבי כמו בתנועה ומשפיע לא פחות טוב מהאקטיבי.


4. מדיטציה וקשב גוף

במדיטציה יש התרווחות והרגעות של הגוף פיזי והמנטלי כך שיש למערכת העצבים מרחב ומקום להציף את זיכרונות הטראומה מהגוף הרגשי ולאפשר שחרור וריפוי


5. הבעה

להודות ולהכיר בחוויה ולתת לה שם/הגדרה. הבעה מאפשרת שחרור אנרגטי ורגשי ממערכת הגופים המרכיבים אותנו (מנטלי, פיזי, רגשי, רוחני)

ועל ידי כך המערכת יכולה לחזור לאיזון כמו כל מה שצויין לעיל.

יחד עם זאת הטראומה היא לא זו שמגדירה אותנו כלל.


לא תמיד יש לנו את היכולת והידע כיצד להתמודד עם טראומה ולכן חשובה התמיכה המקצועית על ידי אשת/איש מקצוע.

בנוסף, אני ממליצה על ספרים אודות טיפול בטראומה: להעיר את הנמר, כוחו של הרגע, רצות עם זאבים, גופה של אישה תבונתה של אישה

וכל הספרים של לואיז היי.


לכל תמיכה או שאלה נוספת מוזמנת ליצור קשר ואשמח לעזור!


ממני באהבה,

לירן🤍